Kolumne
  • BUDITE SPREMNI NA AKTIVNO SUDJELOVANJE U RJEŠAVANJU PROBLEMA.

Učitaj drugu misao

Najnovija kolumna

Kako smo prestali razmišljati (i zašto nam je tako kako nam je)

Prolazim u jutarnjoj šetnji pored ulaza u gimnaziju u kojoj sam i sama stjecala srednješkolska znanja. Dvoje mladih ljudi na stepenicama drže svoje otvorene knjige iz biologije i štrebaju! Nevoljko se prisjećam stresa kojeg sam i sama osjećala u njihovim godinama pred zaključivanje ocjena, iako nisam bila kampanjac.

više >>

Upravljajte životnom energijom (20/12/2016)

Energija nam je potrebna za život, no često zaboravljamo na prirodni princip njezina trošenja i obnavljanja. Danju je u aktivnostima trošimo, noću dok spavamo obnavljamo. Naš bioritam emocionalnih, tjelesnih i intelektualnih sposobnosti jednako se tako kreće u intervalima od pozitivne do negativne točke, kroz povoljne, nepovoljne i kritične intervale, a ako ih pravilno iskorištavamo, s manje uložene energije postižemo bolje rezultate. To zovemo produktivnošću. Tako uspijevamo postići više u onim dijelovima dana kada je naš organizam spremniji za trošenje.

Ako želimo povećati produktivnost, trebamo upravljati svojom energijom umjesto da se prepuštamo stihiji koju nam nameću obveze i drugi ljudi. U svojoj uspješnici Moć potpune posvećenosti (The Power of Full Engagement) Jim Loehr i Tony Schwartz ponudili su nam novu mantru: „Ključ za povećanje produktivnosti je upravljanje vlastitom energijom, a ne vremenom!“

Mudro upravljanje vlastitom energijom rezultira time da činimo više za manje vremena, s manje truda i uz više zadovoljstva, a postignuto je trajne kvalitete.

1. Ne čekajte krizu – upravljajte stalnom potrebom za brzim rastom i očekivanjima okoline pravodobnim prilagodbama, izbjegavajući fokus na preživljavanje gledajući tako širu sliku. Tada postižete ono što zovemo „biti iznad trenutačnog (osobnog) cilja“. U tome će vam pomoći odgovor na pitanje: Što je moja osobna svrha i idem li u pravom smjeru? Odgovor ne treba biti teatralan. I mali su ljudi oni koji čine civilizaciju.
2. Pratite što vam tijelo govori – osvijestite kako se osjećate u određeno doba dana, imajte kontrolu nad emocijama i sjetite se da najbolje djelujemo kad smo u pozitivnom intervalu. Prateći vlastiti bioritam omogućavate svojem tijelu, a time i duhu, da s najmanje napora postiže ono što želi i treba. To znači da ono što od vas iziskuje koncentraciju i energiju činite u trenucima u kojima vam je energija na vrhuncu (Jeste li večernji ili jutarnji tip?). Rutinske zadaće i ono što obavljate s lakoćom činite kada vam energija nije visoka.
3. Promijenite navike i rituale – kad ste pod stresom, radite s manjim i češćim pauzama i živite u skladu s vrijednostima koje su vam važne. Sve ono što osvijestite kao lošu naviku izbacite jedno po jedno, a činite stvari koje vam čine dobro (jedna od njih je otići ranije u krevet kad smo umorni – ništa od života nećete propustiti odlazeći u krevet prije ponoći!)
4. Obnavljajte energiju tijekom radnog dana – dublje dišite, iz trbuha, osobito kad ste pod stresom, redovito pravite kraće pauze, sredinom dana kratko se prošećite ili napravite nekoliko vježbi, ne preskačite obroke. Kratka pauza lijek je od pregorijevanja.
5. Budite realni u očekivanjima – odustajući od perfekcionističkih misli i ponašanja naučit ćete i sebe i svoju okolinu da postoje granice. Poštujte vlastita ograničenja i odustanite od potrebe da budete „naj“ u svemu. U strahu od odbacivanja ponekad idemo do svojih krajnjih granica, a tada umjesto ljubavi osjetimo ljutnju jer u želji za samoodržanjem iz nas progovara nagon. Posljedica je grižnja savjesti koja dodatno iscrpljuje. Dobro raspoloženje ne može se dugo održati bez intervencije: svijest – izbor – (re)akcija. Ne čekajte da potrošite i zadnji atom snage pa se panično hvatate za slamku. Umjesto nagonske reakcije, odaberite onu temeljenu na vašem izboru i poslije koje se osjećate mirno.
6. Kad ste negativno raspoloženi, pitajte se koja je vaša priča. Umjesto da izgubite fokus u sukobu, zapitajte se: U čemu bi ova osoba mogla biti u pravu? U neželjenoj situaciji zapitajte se: Kako ću na ovo gledati za šest mjeseci; bez obzira na ishod, što mogu naučiti iz ove situacije? Kad promijenite svoju reakciju na događaj, rješavate se stresa i oslobađate prostor za bolje izbore.
7. Odluka – uvijek je prvi korak u promjeni, a u ovom slučaju neka to bude prihvaćanje principa upravljanja energijom. Odluka da činite ono što je za vas dobro pozitivno će utjecati i na vašu okolinu, a zbog bolje energije koju ćete osjećati vaše će vibracije utjecati pozitivno i na okolnosti. Vi ste ipak središe vlastita svijeta.
8. Usklađenost – ravnoteža, mir, pozitivno djelovanje postiže se kada se svojim resursima optimalno koristimo ne šteteći pri tome drugima.
9. Svrha je naš konačni cilj – najbolje djelujemo kada je ispunjavamo. Često je upravo nedostatak energije ono što nam govori da nešto ne činimo u skladu s vlastitim poslanjem.
10. 
Zaustavite se i vratite na prvi savjet – ne čekajte krizu. I na kraju, znajte: što god bila naša svrha – ljubav je sve što nam je potrebno!



<< nazad na kolumne