Kolumne
  • DAJTE SI PRILIKU DA RADEĆI ŠTO VOLITE OSTVARUJETE SAN – TO ČINE USPJEŠNI LJUDI.

Učitaj drugu misao

Najnovija kolumna

Kako smo prestali razmišljati (i zašto nam je tako kako nam je)

Prolazim u jutarnjoj šetnji pored ulaza u gimnaziju u kojoj sam i sama stjecala srednješkolska znanja. Dvoje mladih ljudi na stepenicama drže svoje otvorene knjige iz biologije i štrebaju! Nevoljko se prisjećam stresa kojeg sam i sama osjećala u njihovim godinama pred zaključivanje ocjena, iako nisam bila kampanjac.

više >>

Jesu li neki ljudi rođeni sretniji od drugih? (21/10/2016)

Ponekad nam se čini, da su neki ljudi rođeni «pod sretnom zvijezdom». Sve im ide od ruke, vječno su dobro raspoloženi, a onda kada su drugi u recesiji i krizi, njima se baš otvaraju nove prilike za posao, ljubav, zdravlje. Drugi pak, čini se mnogima, imaju veće predispozicije baš za «lošu sreću» i nerijetko ih smatramo - pehistima. Mnogi moji klijenti često mi na coaching dolaze upravo sa željom da budu sretni(ji) i pitaju se - može li se to uopće naučiti, promijeniti svojom voljom i aktivnošću ili si jednostavno rođen sretan ili nesretan?
Srećom, znanstvenici su se pobrinuli da doznamo odgovor i na ovo pitanje, pa i meni i mojim klijentima, te spoznaje pomažu u pronalaženju optimalnih rješenja.
Nakon istraživanja koje je provela profesorica psihologije sa Sveučilišta u Kaliforniji Sonja Lyubomirsky, u svojoj knjizi “The How of Happiness” ili “Kako do sreće”, objavila je rezultate svojih istraživanja i odgovorila na pitanje što to utječe na osjećaj sreće kod ljudi. Zaključila je da je samo 50% našeg potencijala za sreću - genetski određeno rođenjem, 10 % određuju okolnosti u kojima živimo, a sa čak 40 % - mi sami upravljamo i doprinosimo svojim odabirom misli, ponašanja, aktivnosti i navika!
Što onda možemo učiniti, ako je čak 40 % u našim rukama?
Kada promatramo sretne ljude, vidimo da oni nisu takvi samo zato što «sjede i razmišljaju o sreći». Oni čine nešto da ju ostvare! Kontroliraju svoje misli i osjećaje i teže novim postignućima, novim spoznajama, kao i promjeni nekorisnih navika.
Naši svjesni postupci i trud imaju stoga velik utjecaj na nivo našeg osjećaja sreće. Ukoliko osoba koja nije sretna želi postati sretna, treba činiti ono što čine sretni ljudi, a to su, prema istraživanju Sonje Lyubomirsky, 12 aktivnosti koje bitno pridonose osjećaju sreće.
Provjerite sada koje su to aktivnosti i kako ih prakticirati:
1. Izražavanje zahvalnosti osvještavanjem onoga što u životu imamo tako da vodimo dnevnik zahvalnosti i to jednom tjedno u razdoblju od 3-8 tjedana, na način da se prisjetimo 3-5 stvari na kojima smo zahvalni. Važno je napomenuti da trebamo uvijek ramišljati o novim stvarima, jer puko ponavljanje prethodno identificiranog razloga ne poboljšava naš osjećaj sreće. Dobro je sjetiti se onih kojima smo zahvalni i to im izravno priopćiti. Sreća se tada umnaža.
2. Optimizam ili pozitivan pogled na svijet potrebno je njegovati, osobito u vremenima kada smo okruženi negativnostima, nesigurnošću i stalnim promjenama na koje nemamo bilo kakav utjecaj. Identificirajte negativne misli i zamijenite ih pozitivnima ili napišite esej o najboljoj mogućoj verziji sebe i svog života. Slobodno maštajte i uživajte.
3. Izbjegavanje pretjeranog razmišljanja i uspoređivanja sa drugima, jer teško je biti sretan i razmišljati o negativnim događajima ili negativno sebe doživljavati u usporedbi s drugima. Nekoliko je načina da se to izbjegne: odvratite pažnju sa negativnih misli drugim aktivnostima; pomislite "STOP” i prebacite se na drugu misao; izbjegavajte situacije/aktivnosti koje to uzrokuju; porazgovarajte sa nekim kako biste dobili novu perspektivu.
4. Upražnjavanje dobrih djela, no tako da ih činite od srca, a ne iz lažne ljubaznosti. Najbolji način je napraviti plan i odrediti kada, gdje i koliko truda ćete uložiti. Prakticirajte različite vrste ljubaznosti ili činite spontana djela dobrote. Sreća je zagarantirana.
5. Njegovanje društvenih odnosa važno je za naš osjećaj sreće. Osamljenost je rijetka ako imate mnogo prijatelja i bliske odnose. Današnje vrijeme zatjeva planiranje vrijemena za odnose, no jednako tako izražavajte, kad god možete, iskreno prijateljstvo, divljenje i ljubav, radujte se uspjehu prijatelja. I najvažnije - podijelite svoje unutarnje misli sa nekim do koga vam je stalo i naučite slušati druge!
6. Razvijanje strategija za rješavanje problema znači naučiti nositi se sa stresom i brigama. Pokušate vidjeti stvari jasno i kada ste zabrinuti, ili temeljni problem podijelite na manje dijelove, a u svemu nađite neko značenje i smisao.
7. Opraštanje - jer time povećavate vlastiti mir. Cijenite sebe (pazite na riječi koje si upućujete); sjetite se vremena kada je i vama bilo oprošteno, te zamislite dobrobit ako oprostite drugome. Najučinkovitije je napisati pismo opraštanja.
8. Ne pružanje otpora i prihvaćanje osigurava iskustvo u kojem doslovno "izgubite osjećaj za vrijeme” (biti u protoku tzv.«flow»stanju). Raditi ono što vas okupira, a u čemu uživate – u zadacima koji su vama važni, a pri tome ste “ovdje i sada”, osigurava vam to iskustvo.
9. Cijeniti život i mala zadovoljstva postići ćete ako uživate u običnim stvarima. Budite svjesni, pažljivi i zahvalni za vrijeme svakodnevnih aktivnosti (u šetnji, kod jela...). Uživajte dijeliti uspomene s drugima, ili ponovite u sjećanju sretan događaj za sebe. Proslavite dobre vijesti i budite otvoreni za ljepotu oko sebe.
10. Određivanjem svojih ciljeva osigurajte osjećaj svrhe, budite aktivni, i motivirani na suradnju sa drugim ljudima. Važno je da ciljevi budu intrinzični: imaju smisla za vas, za razliku od ciljeva koji su vam nametnuti; da su poželjni, a ne da izbjegavate neželjeni ishod; da su usklađeni i da su aktivni.
11. Prakticiranje duhovnosti ili vjere nije teško. Jednostavno tražite smisao i svrhu u svemu, prakticirajte molitvu ili pronađite nešto sveto u običnim stvarima.
12. Vođenje brigu o tijelu (odnosno zdravlju) redovitim vježbanjem, zdravim prehrambenim navikama, meditiranjem i pažnjom prema sebi. Ne zaboravite na osmijeh, veselje, radost.
Izbor onih aktivnosti koje će najviše pridonijeti da iskoristimo mogućnost povećanja osjećaja sreće, ovise o nama i onome što nam je važno (o našem vrijednosnom sustavu i vjerovanjima!). Na 7.Sensa vikendu održanom u travnju u Umagu, sudionici su na mojoj radionici ispunili testove i doznali koje konkretne aktivnosti trebaju činiti da bi bili sretniji. I spremno su obećali raditi na njima, a na sljedećem druženju podijeliti sa nama jesu li ili nisu sretniji nakon toga.
Zasukati rukave i krenuti stvarati svoju sreću, njihov je cilj sljedećih dva mjeseca, jer samo pola našeg potencijala za sreću dobijamo rođenjem, a za ostalo se moramo – potruditi!



<< nazad na kolumne