Kolumne
  • ČUJEM I ZABORAVIM. VIDIM I SJETIM SE.ČINIM I SHVAĆAM. (KONFUCIJE)

Učitaj drugu misao

Najnovija kolumna

Kako smo prestali razmišljati (i zašto nam je tako kako nam je)

Prolazim u jutarnjoj šetnji pored ulaza u gimnaziju u kojoj sam i sama stjecala srednješkolska znanja. Dvoje mladih ljudi na stepenicama drže svoje otvorene knjige iz biologije i štrebaju! Nevoljko se prisjećam stresa kojeg sam i sama osjećala u njihovim godinama pred zaključivanje ocjena, iako nisam bila kampanjac.

više >>

SMRŠAVITI NIJE TAKO TEŠKO - Promijenite prehrambene navike (4/3/2012)

Kalendar nam govori da je zima još uvijek tu, no sunčani dani i sve toplije vrijeme polako nas tjeraju da sa sebe skinemo nekoliko slojeva odjeće. Uskoro će neki od nas požaliti što im više neće na raspolaganju biti neko od pokrivala, kako bi sakrili sav višak kilograma nakupljenih tijekom zime. Oni malo mudriji, razmislit će o tome koliko je nepotrebno svoje tijelo mučiti stalnim periodima sitosti i izgladnjivanja.
Ukoliko ste se prepoznali kao pripadnika jedne od tih grupa, vrijeme je da razmislite o svom načinu ishrane i odmah donesete odluku da se zdravije hranite. Donesite odluku i napravite plan zdravijih prehrambenih navika.
Plan koji postavite danas, dat će vam dugoročne rezultate. Ne samo da ćete biti zadovoljniji time kako se osjećate, bit će vam i lakše kretati se, a time i obavljati sve one zadatke koje zahtjevi posla i života pred vas stavljaju. I nećete trebati svakog proljeća svoje tijelo izlagati asketizmu koji vam zapravo može i naštetiti.

Pogrešna prehrana i premalo kretanja glavni su razlozi zbog kojih nakupljamo suvišne kilograme. Uz to i stresan način života kojem smo izloženi samo dodaje "ulje na vatru" (da ne kažem "mast"). Stres ugljikohidrate lako pretvara u masno tkivo i smješta ga na područja s kojih ga se teško riješiti. Posljedica je to i genetskih predispozicija, kao nasljeđe generacija koje su naizmjenično bile gladne i site, pa je i vaše tijelo natjerano da mudro zaključi: „spremam višak za crne dane“. Tako se štiti od izloženosti naporima pred koje ga stalno stavljate. U trenucima kada je vaš organizam pod udarom posljedica loše prehrane, brzog životnog ritma i stresa, upravo vas te zalihe „drže“. No, ujedno vam ometaju rad srca, disanje, oslabljuju mnoge organe i krvne žile. Posljedice već pomalo osjećate, a ukoliko ste još mladi i jedri, sve ove opaske shvatite kao - upozorenje.

Vjerujem da znate kako nije dobro svaki dan jesti meso (pogotovo ako se radi o onom „crvenom“). Znate kako bi trebalo jesti manje obroke, ali češće. Znate kako osim kalorija u tijelo treba unositi vitimanime, vlakna i još „tristo čuda“. Ponešto ste čuli i o važnosti enzima. Premalo se krećete i znate da bi trebalo nešto poduzeti za svoje zdravlje i u tom pogledu. Sigurno znate i da mediteranski način prehrane predstavlja ideal zdravog načina ishrane u zapadnoj civilizaciji. Maslinovo ulje, riba, puno svježeg povrća i voća. Laganiji i uravnotažen način prehrane osigurava dulji životni vijek, manje bolesti srca i krvnih žila, pa čak i prevenciju od raka.

Ali kako da to organizirate u tom ludom ritmu u kojem svakodnevno živite tijekom cijele godine. Radite do iznemoglosti i često nemate vremena niti za kratku pauzu. Često cijeli dan ništa ne stignete pojesti, a kada dođete kući i počnete jesti...ne znate prestati. Muči vas osječaj grizidušja, no opravdanja je previše. Možda je stvarno došlo vrijeme da nešto učinite za sebe. Jeste li spremni svoje prehrambene navike početi mijenjati već ove jeseni? Napravimo plan i krenimo prema zdravlju.

Razmislite o tome kako se hranite i što biste željeli ostvariti vezano za svoje tjelesno zdravlje i izgled. Je li potrebno smanjiti težinu? Pripremite unaprijed plan prehrane za cijeli tjedan i prilagodite ga svojim potrebama i mogućnostima. Vodite računa i o tome kada jedete, što i kako jedete, a ne samo koliko. Ne preskačite obroke. Organizirajte vrijeme za ručak (užinu, gablec, marendu...) i posvetite vrijeme prehrani tako da imate dovoljno vremena sažvakati hranu koju unosite u organizam. Možda nemate mogućnost za organiziranu prehranu, pa hranu donestite od kuće (barem voće).

Uravnotežena prehrana često se prikazuje pomoću piramide zdrave prehrane. Temeljne namirnice, s najvećim udjelom u prehrani, predstavljaju ugljikohidrati, nerafinirane ili integralne žitarice, tjestenina i riža. Sljedeće su namirnice u piramidi prehrane svježe voće, lisnato povrće i mahunarke, mlijeko (manje masno ili obrano) i mliječni proizvodi (jogurt, svježi sir), te bijelo meso – perad i plava riba. Najmanje količine predstavljaju slatka jela i masnoća. Potrebu za slatkim može zamijeniti sušeno voće koje ima i veliku nutritivnu vrijednost. Koristite što manje soli, a kao masnoću maslinovo ulje. Osim što je lako probavljivo, štiti krvne žile i srce.

Svakako doručkujte. Poželjna su zapravo sva tri glavna obroka, kao i dva međuobroka (voće).

Ukoliko su vaši problemi sa težinom ili zdravljem zabrinjavajući, posavjetujte se sa nutricionistom kojeg ćete lako naći surfajući po internetu ili posredstvom svog obiteljskog liječnika. I ne odustajte od toga da promijenite svoje prehrambene navike, koliko god vam to isprva bilo teško.

Prehrana bez plana vježbanja neće biti dovoljna da biste se osjećali dobro. I ne zaboravite piti dovoljno vode (1,5 do 2 litre dnevno). Voda je neophodna našem organizmu. Pomaže pri probavljanju hrane, održava tjelesnu temperaturu i sudjeluje u oblikovanju i funkcioniranju tjelesnih stanica. Sjetite se da je oko 70ljudskog tijela voda. Dnevno uz to tijelo izbaci i do 3 litre vode. Nadoknadite svaku izgubljenu kapljicu. Voda je život.


Kako promijentiti prehrambene navike

- napravite svoj plan prehrane koristeći namirnice prema pravilima mediteranske prehrane, prilagođenih vašim potrebama;
- obavezno doručkujete;
- nađite svakodnevno vremena za ručak tijekom radnog dana;
- svakodnevno pojedite barem dva međuobroka od voća;
- uživajte u svježoj ribi barem jednom tjedno;
- koristite maslinovo ulje;
- pijte dovoljno vode.


Ovaj moj tekst i ostale zanimljive tekstove možete naći na web stranicama tjednika Lider, u kolumni Life Coach, na
www.liderpress.hr



<< nazad na kolumne