Kolumne
  • BUDITE SPREMNI NA AKTIVNO SUDJELOVANJE U RJEŠAVANJU PROBLEMA.

Učitaj drugu misao

Najnovija kolumna

Uspješan plan za mirovinu? Planirajte svoju mirovinu dok ste još mladi

Mirovina!? Mislite li na to kako ćete jednog dana živjeti kada ne budete zarađivali? Nemojte se ponašati kao da vas nitko nije upozorio. Štedite, privređujte, mudro raspolažite onime što imate i ne dajte se navesti na tanak led potrošakog mentaliteta. Sada je vrijeme da planirate svoj život, čak i ako ste do sada donijeli pokoju krivu odluku.

više >>

POTPUNI ODMOR - Provedite na odmoru barem jedan dan u šutnji (4/3/2012)

Zvonjava telefona, radio, glazba, žamor ljudi. Sastanci, pregovori, konferencije. Promet, žurba, zvukovi i ...riječi, riječi, riječi. Moderni način života je prilično užurban i – bučan. Često nas upravo ta stalna buka smeta, svjesno ili nesvjesno, ne samo kako bismo se koncentrirali na ono što činimo, već i da u miru razmislimo o onome što bismo željeli, trebali ili mogli ostvariti. Mir i tišina potrebni su nam da shvatimo, osjetimo i prepoznamo, uistinu, što je to u nama što želimo postići, imati ili kakvi trebamo biti. Jeste li zaboravili na vrijednost šutnje?

Mnoge religije šutnju njeguju radi postizanja mira. Bez obzira radi li se o kraćim periodima šutnje u svakodnevnom životu ili periodima kada se, na nekin način, povlačimo od ostatka svijeta kako bismo utišali sve oko sebe, a time napokon i čuli što nam, ono što zovemo „dušom“, zapravo želi reći. Često je u svakodnevnom obilju obaveza teško, pa i nemoguće, pronaći mjesto i vrijeme za malo tišine, no za šutnju možete naći vremena dok ste na odmoru. Jeste li spremni napokon malo – ušutjeti?

Mnogi smatraju kako je „aktivni odmor“ najbolje rješenje za modernog čovjeka koji je stalno u užurbanom tempu, kako ne bi naglim umirivanjem postigli neželjeni efekt – pad imuniteta uslijed naglog opuštanja. Poneki preferiraju potpuno prepuštanje „neradu“ pa se radije „izležavaju“, ljenčare na suncu i opuštaju uz redovan i dobar obrok, sami ili sa svojom obitelji. Najbolje je pronaći zlatnu sredinu i polagano usporavati ritam, osiguravajući sebi i aktivnost, ali i duboko opuštanje i odmor (tijela i duha).

No i u jednom i u drugom slučaju bilo bi idealno kada biste barem jedan dan proveli u šutnji, ne govoreći ni sa kime i ne slušajući bilo koga (niti išta).

Mislite li da je to lako, onda vjerojatno niste probali kako je to zapravo. Čak i nekoliko sati, a kamo li nekoliko dana, koliko je preporučljivo za ulazak u unutarnji dio sebe jedan je od iznimno teških zadataka za modernog čovjeka.

Koje su prednosti šutnje? Upražnjavanje šutnje na jedan dan može vam prvenstveno pomoći da ostvarite opuštenost, ali i uvidite obrasce vlastitih (ne)mogućnosti slušanja i govorenja, te napose umirite bujicu misli koje vas svakodnevno salijeću (kažu da nam dnevno kroz glavu projuri čak 90.000 misli).

Ukoliko ste u mogućnosti sebi dopustiti i organizirati „povlačenje“ od svijeta na nekoliko dana (4-7 je idealno vrijeme za prakticiranje šutnje) koje treba provesti u potpunoj tišini (bez sredstava komunikacije, ali i bez knjiga, interneta...) učinit ćete najjviše za svoje psihičko, ali i fizičko zdravlje. Ukoliko vam je moguće to povlačenje provesti u prirodi – osigurali ste si pravi duhovni jack-pot. No bit će dovoljno ukoliko se povučete u neki prostor u svom domu, uz podršku svoje obitelji. Pokušajte uz to dogovoriti da i drugi članovi obitelji prakticiraju isto.

Ne postoje pravila, no nije na odmet podsjetiti se na neke savjete koji vam u organizaciji „perioda šutnje“ mogu biti od koristi:

Osigurajte da vam je na raspolaganju dovoljno hrane, da jela budu „lagana“ za probavljanje. Uobičajenu količinu smanjite barem na pola, a ukoliko možete taj dan (ili barem dio perioda) provedite posteći. Osim što će vam pomoći u postizanju mira i tišine, takav će vam pristup osigurati da ne budete izloženi potrebi komuniciranja sa vanjskim svijetom. Pijte puno tekućine (vode ili čaja).

Ukoliko ste u prirodi opuštajte se gledajući boje, oblike, slušajući zvukove oko vas. Ptice, cvrčci, vjetar, šum mora...ima li ljepše glazbe. Glazbu koju je stvorio čovjek, ne slušajte. Potpuno izbjegavajte gledanje televizijskog programa i slušanje vijesti.
Ukoliko čitate, svedite to na minimum, a i tada neka to bude inspirativna literatura.

Dišite duboko i usporite brzinu disanja. Pokušajte umiriti misli. Isprva će vam to biti jedan od najvećih izazova, ali što duže budete proveli u tišini, misli će se sve lakše i brže smirivati. Pažnju prebacite na ono što osjećate čulima: miris, dodir, vid, sluh, okus.

Ukoliko provedete više dana u tišini može vam se dogoditi da vas obuzmu osjećaji koje ste na neki način potisnuli. To je prirodno i dobro. Dopustite suzama, ali i smijehu da izađu prirodno i bez ustezanja (zapamtite, dogovor sa obitelji osigurava vam „sigurnu“ okolinu i nitko vas tada neće smatrati čudnim).

Koliko god vam se isprva činilo jednostavnim, organizirati nekoliko dana (pa i sati) šutnje, nije lak zdatak. Ukoliko unatoč velikoj želji to ipak niste u stanju, barem ograničite svoju potrebu za govorenjem i komuniciranjem na minimum. Zavjet tišine za osnovnu ideju ima komunikaciju sa Bogom. Od sebe, u ovom kratkom periodu šutnje, očekujte postizanje mira, čišćenje i osvješćivanje o tome što zapravo želite (reći), i koliko možete (čuti). Psst...

Šutnja je zlato - a kako šutjeti?

1. isplanirajte nekoliko dana tijekom godišnjeg odmora za „povlačenje“ od svijeta i provedite ih šuteći (bez sredstava komunikacije, ali i bez knjiga, interneta...);
2. provedite vrijeme šutnje na izletu u prirodu ili se jednostavno povucite u neki prostor u svom domu (osigurajte podršku okoline ili svoje obitelji ili čak dogovorite da i drugi članovi obitelji prakticiraju isto);
3. pripremite dovoljno hrane (jela „lagana“ za probavljanje, konzumirajte pola od uobičajenih kolilčina ili čak postite) i pijte puno tekućine (vode ili čaja);
4. ukoliko ste u prirodi opuštajte se gledajući boje, oblike, slušajući zvukove oko vas; 5. glazbu ne slušajte, a televiziju ne gledajte; čitajte samo ako baš morate i tada neka to bude inspirativna literatura;
6. dišite duboko i usporite brzinu disanja, pokušajte umiriti misli, a pažnju prebacite na ono što osjećate čulima: miris, dodir, vid, sluh, okus;
7. ukoliko vas obuzmu osjećaji koje ste na neki način potisnuli, dopustite suzama, ali i smijehu da izađu prirodno i bez ustezanja.

Ovaj moj tekst i ostale zanimljive tekstove možete naći na web stranicama tjednika Lider, u kolumni Life Coach, na
www.liderpress.hr



<< nazad na kolumne