Kolumne
  • CILJ JE ŽIVOT U KOJEM POSAO DOŽIVLJAVATE KAO ISPUNJENJE, NE MISLEĆI NA ZARADU.

Učitaj drugu misao

Najnovija kolumna

Kako smo prestali razmišljati (i zašto nam je tako kako nam je)

Prolazim u jutarnjoj šetnji pored ulaza u gimnaziju u kojoj sam i sama stjecala srednješkolska znanja. Dvoje mladih ljudi na stepenicama drže svoje otvorene knjige iz biologije i štrebaju! Nevoljko se prisjećam stresa kojeg sam i sama osjećala u njihovim godinama pred zaključivanje ocjena, iako nisam bila kampanjac.

više >>

POTPUNI ODMOR - Provedite na odmoru barem jedan dan u šutnji (4/3/2012)

Zvonjava telefona, radio, glazba, žamor ljudi. Sastanci, pregovori, konferencije. Promet, žurba, zvukovi i ...riječi, riječi, riječi. Moderni način života je prilično užurban i – bučan. Često nas upravo ta stalna buka smeta, svjesno ili nesvjesno, ne samo kako bismo se koncentrirali na ono što činimo, već i da u miru razmislimo o onome što bismo željeli, trebali ili mogli ostvariti. Mir i tišina potrebni su nam da shvatimo, osjetimo i prepoznamo, uistinu, što je to u nama što želimo postići, imati ili kakvi trebamo biti. Jeste li zaboravili na vrijednost šutnje?

Mnoge religije šutnju njeguju radi postizanja mira. Bez obzira radi li se o kraćim periodima šutnje u svakodnevnom životu ili periodima kada se, na nekin način, povlačimo od ostatka svijeta kako bismo utišali sve oko sebe, a time napokon i čuli što nam, ono što zovemo „dušom“, zapravo želi reći. Često je u svakodnevnom obilju obaveza teško, pa i nemoguće, pronaći mjesto i vrijeme za malo tišine, no za šutnju možete naći vremena dok ste na odmoru. Jeste li spremni napokon malo – ušutjeti?

Mnogi smatraju kako je „aktivni odmor“ najbolje rješenje za modernog čovjeka koji je stalno u užurbanom tempu, kako ne bi naglim umirivanjem postigli neželjeni efekt – pad imuniteta uslijed naglog opuštanja. Poneki preferiraju potpuno prepuštanje „neradu“ pa se radije „izležavaju“, ljenčare na suncu i opuštaju uz redovan i dobar obrok, sami ili sa svojom obitelji. Najbolje je pronaći zlatnu sredinu i polagano usporavati ritam, osiguravajući sebi i aktivnost, ali i duboko opuštanje i odmor (tijela i duha).

No i u jednom i u drugom slučaju bilo bi idealno kada biste barem jedan dan proveli u šutnji, ne govoreći ni sa kime i ne slušajući bilo koga (niti išta).

Mislite li da je to lako, onda vjerojatno niste probali kako je to zapravo. Čak i nekoliko sati, a kamo li nekoliko dana, koliko je preporučljivo za ulazak u unutarnji dio sebe jedan je od iznimno teških zadataka za modernog čovjeka.

Koje su prednosti šutnje? Upražnjavanje šutnje na jedan dan može vam prvenstveno pomoći da ostvarite opuštenost, ali i uvidite obrasce vlastitih (ne)mogućnosti slušanja i govorenja, te napose umirite bujicu misli koje vas svakodnevno salijeću (kažu da nam dnevno kroz glavu projuri čak 90.000 misli).

Ukoliko ste u mogućnosti sebi dopustiti i organizirati „povlačenje“ od svijeta na nekoliko dana (4-7 je idealno vrijeme za prakticiranje šutnje) koje treba provesti u potpunoj tišini (bez sredstava komunikacije, ali i bez knjiga, interneta...) učinit ćete najjviše za svoje psihičko, ali i fizičko zdravlje. Ukoliko vam je moguće to povlačenje provesti u prirodi – osigurali ste si pravi duhovni jack-pot. No bit će dovoljno ukoliko se povučete u neki prostor u svom domu, uz podršku svoje obitelji. Pokušajte uz to dogovoriti da i drugi članovi obitelji prakticiraju isto.

Ne postoje pravila, no nije na odmet podsjetiti se na neke savjete koji vam u organizaciji „perioda šutnje“ mogu biti od koristi:

Osigurajte da vam je na raspolaganju dovoljno hrane, da jela budu „lagana“ za probavljanje. Uobičajenu količinu smanjite barem na pola, a ukoliko možete taj dan (ili barem dio perioda) provedite posteći. Osim što će vam pomoći u postizanju mira i tišine, takav će vam pristup osigurati da ne budete izloženi potrebi komuniciranja sa vanjskim svijetom. Pijte puno tekućine (vode ili čaja).

Ukoliko ste u prirodi opuštajte se gledajući boje, oblike, slušajući zvukove oko vas. Ptice, cvrčci, vjetar, šum mora...ima li ljepše glazbe. Glazbu koju je stvorio čovjek, ne slušajte. Potpuno izbjegavajte gledanje televizijskog programa i slušanje vijesti.
Ukoliko čitate, svedite to na minimum, a i tada neka to bude inspirativna literatura.

Dišite duboko i usporite brzinu disanja. Pokušajte umiriti misli. Isprva će vam to biti jedan od najvećih izazova, ali što duže budete proveli u tišini, misli će se sve lakše i brže smirivati. Pažnju prebacite na ono što osjećate čulima: miris, dodir, vid, sluh, okus.

Ukoliko provedete više dana u tišini može vam se dogoditi da vas obuzmu osjećaji koje ste na neki način potisnuli. To je prirodno i dobro. Dopustite suzama, ali i smijehu da izađu prirodno i bez ustezanja (zapamtite, dogovor sa obitelji osigurava vam „sigurnu“ okolinu i nitko vas tada neće smatrati čudnim).

Koliko god vam se isprva činilo jednostavnim, organizirati nekoliko dana (pa i sati) šutnje, nije lak zdatak. Ukoliko unatoč velikoj želji to ipak niste u stanju, barem ograničite svoju potrebu za govorenjem i komuniciranjem na minimum. Zavjet tišine za osnovnu ideju ima komunikaciju sa Bogom. Od sebe, u ovom kratkom periodu šutnje, očekujte postizanje mira, čišćenje i osvješćivanje o tome što zapravo želite (reći), i koliko možete (čuti). Psst...

Šutnja je zlato - a kako šutjeti?

1. isplanirajte nekoliko dana tijekom godišnjeg odmora za „povlačenje“ od svijeta i provedite ih šuteći (bez sredstava komunikacije, ali i bez knjiga, interneta...);
2. provedite vrijeme šutnje na izletu u prirodu ili se jednostavno povucite u neki prostor u svom domu (osigurajte podršku okoline ili svoje obitelji ili čak dogovorite da i drugi članovi obitelji prakticiraju isto);
3. pripremite dovoljno hrane (jela „lagana“ za probavljanje, konzumirajte pola od uobičajenih kolilčina ili čak postite) i pijte puno tekućine (vode ili čaja);
4. ukoliko ste u prirodi opuštajte se gledajući boje, oblike, slušajući zvukove oko vas; 5. glazbu ne slušajte, a televiziju ne gledajte; čitajte samo ako baš morate i tada neka to bude inspirativna literatura;
6. dišite duboko i usporite brzinu disanja, pokušajte umiriti misli, a pažnju prebacite na ono što osjećate čulima: miris, dodir, vid, sluh, okus;
7. ukoliko vas obuzmu osjećaji koje ste na neki način potisnuli, dopustite suzama, ali i smijehu da izađu prirodno i bez ustezanja.

Ovaj moj tekst i ostale zanimljive tekstove možete naći na web stranicama tjednika Lider, u kolumni Life Coach, na
www.liderpress.hr



<< nazad na kolumne