Kolumne
  • BUDITE SPREMNI NA AKTIVNO SUDJELOVANJE U RJEŠAVANJU PROBLEMA.

Učitaj drugu misao

Najnovija kolumna

Kako smo prestali razmišljati (i zašto nam je tako kako nam je)

Prolazim u jutarnjoj šetnji pored ulaza u gimnaziju u kojoj sam i sama stjecala srednješkolska znanja. Dvoje mladih ljudi na stepenicama drže svoje otvorene knjige iz biologije i štrebaju! Nevoljko se prisjećam stresa kojeg sam i sama osjećala u njihovim godinama pred zaključivanje ocjena, iako nisam bila kampanjac.

više >>

O AUTORITETU - Kako ga izgraditi ili održati (4/3/2012)

Dižete li često glas ili lupate šakom o stol kada želite da vaša riječ bude zadnja i da se poštuje? Jesu li vam ikada rekli da imate problema s autoritetom – da vas ne poštuju ili pak vi ne poštujete autoritete? Ne prihvaćate naloge nadređenih ili se ne znate postaviti prema podređenima? Smatraju li vaši pretpostavljeni da im se rado protivite ili pak vaš tim ne obraća pažnju na rokove koje im zadajete? Jeste li prvi i posljednji u uredu, a vaši podrađeni točno u 17:00 odlaze kući? Ili ste buntovnik ili ne-daj-bože anarhista?
Ukoliko imate česte trenutke sumnje u sebe i vlastiti autoritet i mislite zapravo da nemate autoriteta – djeca vas ne “doživljavaju” kao pater (ili mater) familias, podređeni vas ne slušaju, a svjesni ste da vam upravo to treba za uspjeh, sreću i postignuće u životu, vrijeme je da poduzmete nešto u vezi s time. Kako se gradi autoritet i kako se prihvaća autoritet? I što je to zapravo – autoritet?
Autoritet smo u svoj riječnik preuzeli iz latinskog. Pod nazivom “auctoritas” doznajemo da je to vlast, ugled, dostojanstvo, vrijednost. Kad kažemo “autoritet”, obično mislimo (B.Klaić, Rječnik stranih riječi) na ugled i na ugledu osnovanu vrijednost ili pak u prenesenom smislu, na osobu čijem se sudu svi pokoravaju iz poštovanja. Ili da pojednostavim: autoritet je pretpostavljena sposobnost neke osobe da nam prezentira svoj stav ili mišljenje na način da mu bezpogovorno vjerujemo ocijenjujući bez sumnje njegov stav ispravnim.
I tu je glavna razlika između autoriteta (s naglašenim pozitivnim predznakom) i moći (s naglašenim negativnim aspektima). Jer ljudi autoritet slijede iz poštovanja, a moći se pokoravaju iz straha. A da bi se riješili straha – “moćnika” kad-tad žele srušiti.
Autoritet gradimo ili ga prihvaćamo kod drugih na nekoliko načina: iz vlastitog (stečenog) iskustva i znanja ili iz uobičajenih (i prihvaćenih) društvenih normi (tzv.tradicionalni autoriteti). Neki se ljudi s time rađaju, a neki se tome uče. Ukoliko kod nekoga prepoznajemo vrijednosti koje nas očaravaju i djeluju božanski – nazivamo ga karizmatikom. No mi ćemo se zadržati na autoritetu u poslovnom smislu i okruženju.
Poznavanjem određene osobe i poštovanja kojeg smo stekli prema nekome i negovim sposobnostima kažemo da ima autoriteta. Kada pak nekog prihvaćamo radi opće prihvaćenih društvenih normi poštujemo unaprijed njegov autoritet koji se nalazi iza titule ili pozicije. Tada nam “gospon doktor” ili profesor ili pak ministar u vladi znače autoritet iako ih, često, osobno ne poznajemo (dovoljno).
Pred autoritet se neminovno postavlja zadatak da ispuni očekivanja javnosti ili radne okoline. Očekuje se da bude sposoban razriješiti problem, konflikt, situaciju. Da inspirira i daje pozitivan primjer. Što češće i kvalitetnije pretpostavljeni autoritet ispuni ta očekivanja, njegova se vrijednost, u očima javnosti ili tima kojim upravlja, potvrđuje, a time i povećava.
Ove pretpostavke temelj su na kojem se gradi uspješno društvo. Ili kompanija. Pod uvjetom da autoriteti ne pretjeraju u svom stilu kada smatraju da je ono što oni znaju jedino ispravno i ne trpe pogovora. To je lažni autoritet, a takvi ubrzo postaju i autokrati.
Mnogi pokušavaju vlastiti autoritet graditi tako da diskreditiraju nekog drugog. No takav je autoritet kratkog vijeka.
Autoritet koji se pak bazira na autentičnosti, konzistentnosti i uvažavanju drugih ima dug vijek trajanja i predstavlja najpoželjnije kvalitete vođe tima u timskom radu.
Uglavnom je riječ o tome da budete u stanju graditi kvalitetne odnose međusobnog poštovanja uz mogućnost pozitivnog utjecaja na druge. Na taj način dobivate potporu drugih na temelju koje razvijate reputaciju utjecajne i odgovorne osobe u koju suradnici vjeruju. Ključne su riječi pri tome pravednost i poštovanje.
Gradite suradnju u timu, usavršavajte svoje komunikacijske sposobnosti i dobro promislite prije nego što nešto kažete, uvažavajući mišljenje drugih. Nastupajte sa samouvjerenošću i entuzijazmom, stalno gradeći svoje samopouzdanje. Razmišljajte i djelujte pozivitno. Razvijte svoj “networking” potencijal vodeći računa da pomažete više nego što očekujete da pomažu vama.
Njegujte pri tome svoj stil i budite autentični.

Do autoriteta sa suradnicima u 12 koraka:

1) Provjerite što vaši suradnici misle o problema prije nego predložite konačno rješenje.
2) Odredite ciljeve prije nego održite sastanak sa suradnicima.
3) Svoje ideje izražavajte samouvjereno i sa entuzijazmom.
4) Svoje ideje prezentirate mirno i fokusirano.
5) Osvjestite svoje snage kao vođa i koristite ih u potpunosti.
6) Razmislite prije nego što nešto kažete i pažljivo slušajte suradnike.
7) Na greške u radu reagirajte tražeći uzroke, kako biste izbjegli iste greške u budućnosti, a ne da biste tražili krivca.
8) Steknite povjerenje svog tima svojim znanjem o poslu.
9) Budite proaktivni i uvijek tražite nove prilike za rješenja.
10) Pratite nove trendove u svojoj industriji i budite dobro upućeni u novosti.
11) Svoje ideje podupirite argumentima.
12) S ljudima se družite i razgovarajte kako biste ih bolje upoznali i izgradili s
njima dobar odnos.

Ovaj moj tekst i ostale zanimljive tekstove možete naći na web stranicama tjednika Lider, u kolumni Life Coach, na
www.liderpress.hr



<< nazad na kolumne