Kolumne
  • DAJTE SI PRILIKU DA RADEĆI ŠTO VOLITE OSTVARUJETE SAN – TO ČINE USPJEŠNI LJUDI.

Učitaj drugu misao

Najnovija kolumna

Kako smo prestali razmišljati (i zašto nam je tako kako nam je)

Prolazim u jutarnjoj šetnji pored ulaza u gimnaziju u kojoj sam i sama stjecala srednješkolska znanja. Dvoje mladih ljudi na stepenicama drže svoje otvorene knjige iz biologije i štrebaju! Nevoljko se prisjećam stresa kojeg sam i sama osjećala u njihovim godinama pred zaključivanje ocjena, iako nisam bila kampanjac.

više >>

Novogodišnje odluke, loše navike i kako ih se riješiti (26/1/2017)



Prošla su 4 tjedna od početka godine. Jeste li već odustali od Novogodišnje odluke koju ste, poput velikog  broja ljudi donijeli 1.1. Velik je broj ljudi sklon donošenju odluka koje bi im trebale promijeniti život nabolje, a kao prirodan početak promjene čini se početak godine. Obično je riječ o odustajanju od nekih navika kojih se svakako želimo riješiti kako bi svoj život učinili ljepšim. 

Navika se je doista teško odreći, no mnogima se najteže odreći onih loših. Navike su oblici ponašanja koje smo naučili pod utjecajem okoline ili okolnosti i toliko ih učestalo provodimo da za njih više ne trebamo svjesnost. Činimo ih a da ih ili nismo svjesni ili im se jednostavno ne odupiremo. Postale su dio nas, dio našeg karaktera. Kaže se da se „klinom klin izbija“, pa je i za ispravljanje loših navika potreban upravo svjestan napor.

Mnoge nas navike dovode u probleme, čine nas nezadovoljnima ili nesretnima ili pak štetnima za same sebe ili po okolinu, no ipak od njih ne odustajemo. Razne ovisnosti, kašnjenje, odgađanje...Najčešće smo spremni na promjenu (a mnogi na žalost niti tada) tek kada dođemo u krizu. Mi sami ili naši odnosi, radno mjesto, zdravlje, socijalna stabilnost, obitelj...

Nemojte čekati krizu ili dopustiti da prođu godine kako biste shvatiti da niste zadovoljni ili da ne činite dobro ni sebi ni drugima. Iako vam se može činiti da bez tih navika nikako ne biste mogli, da su „jače od vas“, ustanovit ćete da su one zapravo prepreka da budete ono što u stvari jeste. Prepreka življenju u skladu sa svojim vrijednostima ili svojim prioritetima.
Razmislite u čemu se sastoji naučeni obrazac ponašanja i donesite odluku da ćete odmah poduzeti sve da od navike odustanete.

Od nekud uvijek treba početi pa se prvi dani Nove godine čine kao najbolje rješenje. No da to nije lako, bez obzira je li riječ o novogodišnjim odlukama ili tek težnji da kvalitetnije živimo, znaju svi. Evo nekoliko savjeta i ideja kako taj proces učiniti uspješnijim.

1. Odlučite što je to što vam smeta i krenite malim koracima. Početak promjene predstavlja svjesno donošenje odluke da ćete od neke navike odustati ili ju promijenti. Ponekad odustajete samo iz razloga što vaša odluka nije bila dovoljno čvrsta. Budite spremni na borbu sa samim sobom, jer je, kao i kod svake promjene, otpor neizbježan. Otpori su prirodan dio procesa te je dobro spremno ih dočekati. I krenite malim koracima naprijed, a to znači - danas ili sada neću činiti ono što mi smeta ili ću činiti ono što mi je potrebno. Čak i mali pomak često nam pomaže kao i velika postignuća.

2. Pomoći će vam ako svoju odluku stavite na papir, zapišete ju. Pa ako je potrebno i potpišete izjavu uz datum kada ste odluku donijeli i rok u kojem želite ostvariti promjenu.

3. Učnikovito je zapravo pristupiti postavljanju ciljeva prema principu SMART (mudro): specifično, mjerljivo, aktivno, realno, vremenski određeno. Ukoliko cilj postavite u skladu sa ovim principima, veća je vjerojatnost da će vaša odluka uroditi plodom.

Za primjer ćemo uzeti namjeru da prestanete pušiti.
Odluka treba sadržavati cilj i vremensko određenje: „prestajem pušiti već danas“. Načinite plan aktivnosti koji će vam nadomjestiti potrebu za pušenjem (ali pazite da to ne bude hrana, jer ćete se inače boriti s viškom kilograma) i nagradite se za svaki i najmanji korak na putu promjene loše navike. Svaki dan koji ste proveli ne zapalivši cigaretu korak je bliže krajnjem cilju. Budite ponosni na svoj uspjeh.
Pomoći će vam ukoliko svoju odluku objavite onima s kojima ste bliski i tražite njihovu potporu.

4.Što je dugoročniji cilj, potrebno je češće zamjećivati pozitivne efekte koje dobivate odustajanjem od loše navike kako biste održali pozitivni stav i motivaciju. Osim toga, tako ćete se lakše prilagoditi novoj situaciji i otporima koje zbog dugoročnosti plana niste mogli predvidjeti na početku, a koji se pojavljuju tijekom svakoga dana u kojem korak po korak ostvarujete svoj cilj.

5. Ukoliko imate više loših navika (a tko ih nema?) odredite prioritete i postepeno mijenjajte ono što vam ne donosi rezultate. Odlučno i bez odlaganja.

6. Obvežite se nekome do koga vam je stalo. Neka vas podsjeća na vašu odluku i pomogne vam da izdržite krize. 

Ukoliko budete ustrajni i izdržite barem 8 tjedana čestitajte sebi i krenite s novom promjenom. I uživajte u novom ispunjenijem životu.



<< nazad na kolumne