Kolumne
  • DAJTE SI PRILIKU DA RADEĆI ŠTO VOLITE OSTVARUJETE SAN – TO ČINE USPJEŠNI LJUDI.

Učitaj drugu misao

Najnovija kolumna

Kako smo prestali razmišljati (i zašto nam je tako kako nam je)

Prolazim u jutarnjoj šetnji pored ulaza u gimnaziju u kojoj sam i sama stjecala srednješkolska znanja. Dvoje mladih ljudi na stepenicama drže svoje otvorene knjige iz biologije i štrebaju! Nevoljko se prisjećam stresa kojeg sam i sama osjećala u njihovim godinama pred zaključivanje ocjena, iako nisam bila kampanjac.

više >>

Kontrola misli (5/3/2012)

Pretjerano razmišljanje i zabrinutost, kao posljedica negativnih osjećaja koji nas obuzimaju, mogu vam ozbiljno ugroziti zdravlje. Pritisak kojem smo stalno izloženi kod nas stvara mnoge simptome stresa, budimo se noću ili ne možemo zaspati, a gubitak energije samo povećavaju negativne posljedice koje stres u nama izaziva. Potrebno je napomenuti da stres nije događaj koji ga izaziva, već naša reakcija na njega. Opsjednutost mislima i pretjerano razmišljanje, jedna je od iznimno negativnih navika, a predstavlja i jedan od najčešćih uzroka gubitka kontrole nad vlastitim životom. Kada se uvučemo u začarani krug negativnog i pretjeranog razmišljanja svaki nam se problem čini većim, jer se množe potencijalne opasnosti i iz sfere realnog zapadnemo u područje projekcija i potencijala, koji nas brinu i stvaraju još veći izvor novih negativnih misli.

Kako tome doskočiti i svoj život imati pod kontrolom? Prije svega potrebno je osvijestiti razinu problema, priznati sebi da imamo problem, odlučiti da ćemo to promijeniti i zatim svjesno prekinutu bujicu misli koje nas obuzimaju. Zvuči komplicirano? Samo naizgled. Sljedeći vam koraci u tome mogu pomoći:

1. Osvijestite činjenicu da vam pretjerano razmišljanje o problemu neće riješiti problem

Probleme rješavamo tako da nešto poduzmemo, a ne ako neprestalno razmišljamo o njemu. Iako, priznajem, ima nešto i u onoj staroj poslovici «Stavi problem u ladicu i ako se za godinu dana sam ne riješi, ne trebaš ga niti rješavati!». Sjetite se samo nekih od problema koji su vam oduzimali san, a koji vam danas izgledaju smiješnima.

2. Sjetite se svojih pozitivnih iskustava u kojima ste našli rješenje za najteže situacije

Svatko od nas proživio je barem jednu situaciju u kojoj je iz naoko bezizlazne situacije, uspio izaći, pronaći rješenje, bez obzira je li se stvar riješila sretnim okolnostima izvan nas ili našim aktivnostima koje smo pravovremeno poduzeli. Neka vas osobno iskustvo motivira za razvijanje pozitivnog stava i stvaranje kreativne energije kojoj ćete iznaći pravi put. Motivacija koja dolazi iz nas samih, najbolji je put.

3. Svjesnim naporom zaustavite negativni tijek misli i usmjerite misli u pozitivnom smjeru

Biti svjestan trenutka kada vas počnu obuzimati negativne misli iznimno je važno. Način na koji možete zaustaviti negativne misli predivno je opisan u knjizi «Zapanjujuća moć emocija” koju su napisali Esther i Jerry Hicks. Odabirući pozitivne misli, odabirete ne veslati uzvodno ili protiv struje, pa je čitav proces jednostavniji. Misli usmjerite ka konstruktivnom i podržavajućem, a odustanite od samokažnjavanja, grižnje savjesti i ljutnje. Dobre su misli one od kojih se i osjećate bolje.

4. Meditirajte redovito

Kada meditacijom uspijemo ostvariti barem kratki prekid u bujici misli, naš duh dobiva priliku za velikim odmorom. Meditacijom smirujemo um. Redovito meditiranje od 20 minuta dnevno dobra je navika. Pronađite onaj način mediatacije koji vama najviše odgovara. Najbolja je meditacija ona koju uspjevate, bez ikakvog odricanja, provoditi svakodnevno.

5. Vježbajte življenje u sadašnjem trenutku

Sadašnji trenutak je jedino vrijeme koje postoji. Prošlosti nema - više, a budućnosti nema - još. Vježbati živjeti u sadašnjem trenutku možete započeti tako da svjesno obavljate najbanalnije zadatke i rutinske obveze, jer ćete na taj način osvijestiti prisutnost «tu i sada». Za one koji žele doznati više o tome kako živjeti u sadašnjem trenutku preporučujem knjige Eckharta Tolle.

6. Bavite se redovitom tjelovježbom, osobito kada vas obuzimaju negativne misli ili pretjerano razmišljanje

Tjelesna aktivnost pomaže nam da održavamo sposobnost svog tijela da se nosi i sa najtežim izazovima, osigurava nam bolju prokrvljenost (cirkulaciju), koja nam omogućuje zdravlje. A zdravlje je temelj. «U zdravom tijelu – zdrav duh.» poslovica je koja govori upravo u prilog toj činjenici. Misli ćete uspješno zaustaviti, ako se zaokupite tjelesnom aktivnošću. Ne samo da je dobro redovito vježbati ili se baviti jogom, već je izvrsno prionuti tjelesnoj aktivnosti svaki puta kada vas obuzmu misli koje želite zaustaviti.

7. Razvijajte samopouzdanje

Shvatite svoju trenutnu situaciju kao priliku za rast. Pronađite motivaciju u samima sebi njegujući podržavajuće misli. Razvijajte ljubav prema sebi. Vizualizirajte željene ishode i koristite afirmacije kojima ćete ojačati svoju pozitivnu energiju. Naučite postaviti granice i reći «ne». Birajte društvo i podržavajte samo pozitivno ozračje sa onima sa kojima ste u kontaktu. Moja knjiga o samopouzdanju vam u tome može pomoći. Odustanite od samosažaljenja. Sjetite se štoje rekla Scarlet O'Hara:»Plakat ću sutra!», kao i one koju često koriste optimisti: «I to proći!».

8. Postavljajte realne ciljeve za sebe i svoje bližnje

Postavljajte sebi i svojim bližnjima realne ciljeve, vodeći pri tome računa da svi imamo pravo na vlastite izbore, pa i onda kada od nečega odustajemo. Dopustite sebi i drugima da griješe. Prihvatite pravo drugih na odluke o vlastitom životu, a to pravo omogućite i sebi.

9. Opraštajte

Ne mogu dovoljno naglasiti vrijednost ovog božanskog alata. Primjenjiv je u svakoj situaciji u kojoj se nađemo ili u koju nekoga svojim djelovanjem dovedemo. Oprostiti znači, prvenstveno, darovati sebi mir. «Darujte mir jedni drugima!» riječi su s kojima se lica pretvaraju u osmjeh, a ruke traže prvog do sebe, koliko god nepoznat bio, da mu «udjelimo mir» i opraštanje. Opraštanje je odustajanje i prihvaćanje, u najpozitivnijem smislu tih riječi. Oprostite svima i sebi samima.

10. Ograničite izloženost negativnim utjecajima

Pazite na ono što puštate da uđe u vaš sustav, bez obzira radi li se o informacijama i stavovima koje dobijamo iz medija, od prijatelja ili okoline u najširem smislu. Jednako tako ne pristanite širiti negativnosti koje ste čuli i ne htijući. To ne znači zabiti glavu u pijesak. Odlučite da će ono što je za vaš važno na neki način doći kao informacija do vas, a odbijte primati informacije kojima trujete svoj duh i dušu. Ne ogovarajte i ne prosuđujte bilo koga.



<< nazad na kolumne