Kolumne
  • ČUJEM I ZABORAVIM. VIDIM I SJETIM SE.ČINIM I SHVAĆAM. (KONFUCIJE)

Učitaj drugu misao

Najnovija kolumna

Kako smo prestali razmišljati (i zašto nam je tako kako nam je)

Prolazim u jutarnjoj šetnji pored ulaza u gimnaziju u kojoj sam i sama stjecala srednješkolska znanja. Dvoje mladih ljudi na stepenicama drže svoje otvorene knjige iz biologije i štrebaju! Nevoljko se prisjećam stresa kojeg sam i sama osjećala u njihovim godinama pred zaključivanje ocjena, iako nisam bila kampanjac.

više >>

KAKO PROTIV STRESA - Osvijestite svoju reakciju na stresni događaj i pobijedite stres (4/3/2012)

Srce vam brzo tuče, na rubu ste panike, polako se već pitate hoćete li preživjeti još jedan dan u uredu. Brinete o isplati plaća, otplati rate kredita, poslovnom rezultatu o kojem ovisi vaša menadžerska pozicija. Konkurencija vam zabija posljednji udarac nelojalnim postupcima. Uz to vam je produženi stres, zbog predstojećeg upisa kćeri na željeni fakultet, stvarno pojeo zadnji atom snage. Mijenjate raspoloženja iz trenutka u trenutak, nervira vas zvonjava telefona…jeste li vi to poludjeli? Padate na koljena konačno poraženi. “Ne mogu podnijeti ovaj pritisak” zastenjete potpuno shrvani…stresom.

Stres utječe na naše zdravlje, naše emocije, naše odluke, naše odnose i na kvalitetu našeg života. Stres je nešto što je (ili će) svatko od nas osjetiti u životu. Naučiti se nositi sa stresom jedna je od najvažnijih točaka u razvoju karijere kako bismo, bez narušavanja zdravlja, uspješno rješavali sve (nepredviđene) životne i poslovne situacije. Znate li se nositi sa stresom? I što je zapravo stres?
Jedna od meni najdražih definicija jest: stres je svako narušavanje normalnog psiho- fizičkog stanja, koje se pojavljuje kada je naše tijelo pod prevelikim ili iznenadnim pritiskom zahtjeva za funkcioniranjem izvan svoje uobičajene sposobnosti. Pri tome je važno napomenuti da stres nije sam događaj koji ga izaziva (pozitivan ili negativan), već naša reakcija na taj događaj.
No važno je znati da nije svaki stres štetan. Blagi oblici stresa mogu čak biti i korisni. Stres je u tom slučaju motivator i može vas ispuniti energijom. No, ukoliko je nivo stresa previsok ili ste mu izloženi u duljem vremenskom razdoblju, medicinski i društveni problemi, koje dugoročna izloženost stresu može izazvati, mogu vas skupo stajati. Ukoliko život smatrate najvrijednijim što imate – upravo je i to moguća cijena.
Japanci – svjetski prvaci u radnim postignućima to jako dobro znaju. U Japanu je stres priznat kao bolest pod nazivom “karoshi” – smrt izazvana stresom uslijed pretjeranog rada.
Koji su simptomi stresa? Nekoliko je glavnih simptoma koje biste trebali zamijetiti kada ste izloženi stresu, a pokrivaju četiri kategorije: osjećaje, misli, ponašanje i tjelesno stanje. Kada ste pod stresom mežete osjećati neke (ili, ne daj Bože, sve) simptome:
Osjećaji:
• napetost
• stah
• nervoza
• neraspoloženje

Misli:
• nisko samopouzdanje
• strah od neuspjeha, od budućnosti
• loša koncentracija
• preplavljenost mislima o obavezama
• zaboravljivost
ponašanje
• mucanje ili drugi problemi u govoru
• nekontrolirani plač, smijeh i druge impulzivne reakcije
• pretjerana ljutnja (i sindrom “kratkog fitilja”)
• škrgutanje zubima
• pojačana ovisnost o cijgaretama, alkoholu, drogama
• sklonost nezgodama
tjelesno
• pretjerano znojenje
• pojačan rad srca
• drhtanje, tikovi
• suhoća u ustima
• brzo umaranje
• problemi sa spavanjem, probavom
• glavobolje
• bol u vratu ili križima
• gubitak teka ili pretjeran apetit
• često poboljevanje/pad imuniteta itd.
Sada kad sam vas dovoljno zabrinula, evo napokon i dobre vijesti: stres možete smanjiti , eliminirati ili minimizirati. Evo nekoliko savjeta:
• osvijestite svoje reakcije na stresne događaje
• osnažite pozitivna osjećanja
• izbjegavajte nepotrebno natjecanje
• budite asertivni
• prepoznajte i poštujte svoje granice
• bavite se hobijima, sportom, relaksirajte se
• redovito vježbajte
• zdravo se hranite
• naučite korisno rabiti svoje vrijeme
• postavljajte si realistične ciljeve
• odredite prioritete
• češće se odmarajte kad ste pod pritiskom radnih zadataka
• naučite tehnike disanja
• družite se s prijateljima ili svoje brige podijelite s terapeutom ili Coach-om.


I veselite se životu. Nema ništa ljepšeg od novog jutra u kojem znate da imate novu priliku upoznate sebe i druge.

OKVIR

5 znakova koje treba uočiti i kvalitetna reakcija na njih:

1. naučite prepoznati znakove upozorenja za stresnu situaciju i vašu reakciju na to;
2. naučite se opuštati, dovoljno se odmarajte i bavite nekom aktivnosti koja vas rasterećuje napetosti;
3. ukoliko patite od nesanice ili stalne glavobolje - posjetite liječnika;
4. osluškujte svoje tijelo i znakove koje vam daje – poštujte ih;
5. kada osjetite pritisak obaveza – delegirajte zadatke!

Ovaj moj tekst i ostale zanimljive tekstove možete naći na web stranicama tjednika Lider, u kolumni Life Coach, na
www.liderpress.hr



<< nazad na kolumne