Kolumne
  • BUDITE SPREMNI NA AKTIVNO SUDJELOVANJE U RJEŠAVANJU PROBLEMA.

Učitaj drugu misao

Najnovija kolumna

Uspješan plan za mirovinu? Planirajte svoju mirovinu dok ste još mladi

Mirovina!? Mislite li na to kako ćete jednog dana živjeti kada ne budete zarađivali? Nemojte se ponašati kao da vas nitko nije upozorio. Štedite, privređujte, mudro raspolažite onime što imate i ne dajte se navesti na tanak led potrošakog mentaliteta. Sada je vrijeme da planirate svoj život, čak i ako ste do sada donijeli pokoju krivu odluku.

više >>

DOBAR ODGOJ - Odgajamo li nositelje boljeg i ljepšeg svijeta? (4/3/2012)

Imate li djecu, na sam ćete spomen pojma “odgoj” duboko uzdahnuti. Težak posao. Ako ih pak nemate, a svakodnevno gledate klinca iz ulice koji nema nimalo poštovanja prema starijima, pomislit će te: “Tko li je tebe odgajao?!”

Danas bi trebalo biti lakše nego ikada odgajati djecu. Literatura, Internet, psiholozi, pedagozi… A kako odgajamo našu djecu? Za što ih osposobljavamo? Odgajamo li nositelje boljeg i ljepšeg svijeta? Uspješno obavljen proces odrastanja - od pelena do zrelosti - nemoguć je bez dobrog odgoja. Uspijemo li kao roditelji u tom procesu rezultat je sretan pojedinac, obitelj, društvo.

Razni su pravci u odgoju: sklad tjelesnog, duševnog i duhovnog za Waldorfsku školu, samostalnost za Montessori pedagogiju, sloboda za “djecu Summerhilla”.

Ja najviše vjere polažem u riječi Khalila Gibrana: “Vaša djeca nisu vaša djeca…”.

A koje su posljedice neadekvatnog odgoja? Što se događa kada zakažemo u odgoju? Posljedice su mnogobrojne, a rezultat je nepotpuno ljudsko biće - osjećaj zakinutosti koji lako preraste u neuspjeh.

Ako vjerjemo u to da se svaki čovjek rađa nevin (na stranu sada Istočni grijeh!), sa sposobnošću da bude kreativno biće i sa bezgraničnim potencijalom, vjerujemo isto tako da odgojem možemo te potencijale omogućiti ili krivim odgojem onemogućiti.

Zanemarenost, nepoštovanje, manjak vremena i ljubavi onemogućit će dijete da izraste u cjelovitu osobu i da izrazi svoje potencijale na kreativan način.

I u siromaštvu i bogatstvu mogu se odgojiti jednako nezadovoljni ljudi, a samo su oblici izražavanja tog nezadovoljstva različiti. Pasivnost koja je rezultat neimaštine i ograničenja kod jednih, opsesivnost i nezasitnost kao rezultat bogatstva i potrošačkog društva s druge strane.

Znajući koliko su porazne posljedice krivog odgoja, odgovornost je na strani roditelja/odgojitelja. Kako onda odgojiti sretnu i cjelovitu osobu? Recepta nema, ali ono što može pomoći je ljubav, poštovanje, posvećenost. Kada je smisao odgoja poticanje kreativnosti, omogućavanje samostalnosti i razvijanje sposobnosti, onda i život ima dublji smisao.

Fromm to označava kao jedan od problema u dobivanju bitke za slobodu, kako pojedinca, tako i društva: "Ukoliko društveni i roditeljski autoritet tendira da slomi njegovu volju, spontanost i neovisnost, dijete koje nije rođeno da bude slomljeno, suprotstavlja se autoritetu kojeg predstavljaju roditelji: ono se bori za slobodu ne samo od pritiska, već također za slobodu da bude "ja", da bude potpuno samostalno biće, a ne poslušan automat." (E. Fromm, Čovjek za sebe)

Razvijanje samodiscipline toliko važne za prevladavanje životnih teškoća ne postiže se željeznom disciplinom - nametanjem autoriteta i treniranjem strogoće.

Odgajanje s povjerenjem da je dijete koje odgajamo vrijedno naše ljubavi i poštovanja postižemo upravo ono što opisuje pojam dobrog odgoja: dajemo priliku njegovu punom potencijalu da se razvije.



<< nazad na kolumne